
Voordelen van een koppeling tussen je TMS en FMS
Een transportplanning die automatisch wordt bijgewerkt met actuele gegevens uit het wagenpark: dat wil toch elke transportondernemer? Dit dacht Bernard Duivenvoorde ook! Als eigenaar van Duivenvoorde Transport pakt hij bedrijfsprocessen het liefst zo efficiënt mogelijk aan. Want waarom zou je handmatig werk verrichten, als het ook automatisch kan? Daarom schakelde hij ons een aantal jaar geleden in voor een koppeling tussen ons Transport Management Systeem (TMS) en het Fleet Management Systeem (FMS) dat hij gebruikt. Hoe dit er in de praktijk uitziet, vertelt hij je graag!
Geen onnodig handmatig werk
Eerder spraken we Bernard al uitgebreid over zijn familiebedrijf – dat in 1937 werd opgericht – en waarom hij voor ons OpenTMS koos. Maar hoe zit het met het FMS waarmee hij werkt? Bernard: “Wij gebruiken al jaren met veel plezier het FMS van Data2Track. Hierdoor zijn we in staat om eenvoudig ons gehele wagenpark te monitoren. En dat is met de veertig vrachtwagens die we inmiddels hebben geen overbodige luxe. Maar ook als je bijvoorbeeld ‘maar’ vier wagens hebt rijden, is dit alsnog een slimme werkwijze.
Ik kan het echt elke transportondernemer aanraden. Sommigen zien Excel als iets magisch, werkelijk alle transportgegevens worden hierin verwerkt. Ik ben ook wel fan van het programma, maar niet van veel handmatig werk. En dit is vaak wel het geval. Ik denk dat veel transportbedrijven het óf spannend vinden om te automatiseren óf niet precies weten wat er mogelijk is. En hoe ongelooflijk veel het uiteindelijk oplevert.”
Kans op fouten nihil
Bernard vertelt dat hij en zijn collega’s natuurlijk geen IT’ers zijn, dus dat automatisering vaak onbekend terrein is. “Maar het is gewoon een kwestie van de eerste stap zetten. Je moet er geen tijdslimiet aan hangen, maar gewoon beginnen. Stap voor stap digitaliseren en automatiseren, zonder al te veel tijdsdruk.
Zo wordt er in de transportbranche veel verrekend op basis van uren. De registratie van die uren gebeurde bij ons voorheen met werklijsten en urenstaten. Alles werd handmatig bijgehouden en verwerkt in de facturatie. Dankzij slimme koppelingen gebeurt dit nu allemaal vanzelf. Rittijden worden automatisch geregistreerd en verwerkt in de facturatie én loonadministratie. Dit scheelt ons enorm veel handmatig werk. Met een lage bezetting op kantoor krijgen we alsnog veel administratie gedaan. En de kans op fouten is ook nog eens nihil.”
Alles digitaal geregistreerd
“We gingen in gesprek met Filogic en Data2Track over een mogelijke koppeling tussen het TMS en FMS. Ik ben ontzettend blij dat dit mogelijk was. Het TMS van Filogic is plug-and-play, dus koppelt eenvoudig met andere systemen. Hierdoor wordt sindsdien alle data rondom onze auto’s doorgestuurd naar onze transportplanning. Denk hierbij aan het verbruik, de rittijden, locatiebepalingen, laad- en lostijden en het gewicht.
Eventuele wachttijden worden automatisch verwerkt in onze facturatie. En de route kan realtime worden gevolgd. Hierdoor kun je opdrachtgevers niet alleen de verwachtte aankomsttijd laten weten, maar kunnen zij de auto zelf live volgen. Daarnaast is alles wat we doen aantoonbaar. Onze chauffeurs maken bijvoorbeeld ook via de app foto’s als bewijs van de levering. Letterlijk alles wordt digitaal geregistreerd.”
Lekker transparant, geen discussies achteraf
“Dankzij de koppeling is alles wat we doen inzichtelijk. Lekker transparant, daar houd ik wel van. Sommige ondernemers vinden het spannend om gegevens te delen, ik heb dit totaal niet. Hoe meer je deelt, hoe transparanter je in gesprekken kunt zijn. Als je bijvoorbeeld simpelweg aan kunt tonen hoelang je chauffeur onderweg was, én waarom, is er geen discussie meer nodig over eventuele extra kosten.
Natuurlijk moet het delen van data wel op een veilige manier gebeuren. Dit waarborgt Filogic gelukkig. Ik vertrouw erop dat dit op de juiste manier gebeurt. Intern bewaren wij helemaal niets op een harde schijf bijvoorbeeld. We kozen bewust voor een TMS in de cloud: lekker flexibel en makkelijk te koppelen aan andere systemen.
Zo vind ik de nieuwe, gratis CBS-koppeling ook erg interessant. Het invullen van de CBS vervoerenenquête is jaarlijks zo’n tijdrovende klus, wat soms wel eens ten koste gaat van de accuraatheid. En het CBS is natuurlijk gebaat bij de juiste informatie, dus dit is een mooie win-win. Ik overweeg trouwens ook nog een koppeling met ons Warehouse Management Systeem (WMS), maar dat is een mooi project voor over een tijdje!”
TMS gratis uitproberen
Wil je ons OpenTMS gratis uitproberen? Of werk je hier al mee, maar heb je interesse in een koppeling met jouw FMS? Laat ons dit dan even weten!
Testimonials
Star talk
Ontdek de ervaringen van anderen met Filogic OpenTMS! Deze transportorganisaties gingen je al voor en profiteren van alle mogelijkheden van ons moderne TMS.
“Filogic is een bedrijf waarmee je makkelijk kunt schakelen, via korte lijnen. Direct vanaf het begin hadden we voor 95% een match en het overige deel hebben we samen opgelost. Bij grote partijen merk je dat dit soort dingen vaak lang duren. Bij Filogic is het snel sparren en op korte termijn zaken oplossen. Dit is heel belangrijk voor ons. Het houdt ons in beweging en voorbereid op de toekomst!”
Jack van der Gugten
Hoek Flowers
“Binnen twee maanden was Filogic OpenTMS geïmplementeerd. Mijn planners en chauffeurs raakten al snel gewend aan deze nieuwe manier van werken. Na één maand was iedereen overtuigd en enthousiast. Mijn planners geven aan dat ze zich beter kunnen focussen en flink wat tijd besparen. Dus tegen ondernemers die nog twijfelen wil ik zeggen: probeer het gewoon.”
Theo Bos
MSS Transport
“Op ieder moment en vanaf elke plek heb je toegang tot de juiste informatie. Chauffeurs zien direct op wat voor locatie ze welke order moeten leveren. Ik ben blij dat iedereen met Filogic OpenTMS overweg kan en dat we met z’n allen lekker bezig zijn. Uiteindelijk is het belangrijkste dat het transport goed wordt uitgevoerd en onze opdrachtgevers tevreden zijn.”
Myron Bishaie
Van de Lagemaat Transport
“Met Filogic OpenTMS hebben we een helder overzicht van onze planningen. Dit is erg wenselijk, want er wordt steeds vaker gevraagd wanneer een order wordt geleverd. In het digitale vrachtdossier staat ook precies wat per auto is geladen. En de lay-out van de eCMR ziet er altijd hetzelfde uit. Als één geheel, lekker professioneel.”
Toine Slob
Meever & Meever