
Filogic TMS & Simacan: Digitaal samenwerken voor elke transporteur
Het is eindelijk zover: vanaf nu kunnen ook kleine transporteurs gemakkelijk een digitale koppeling maken met grote verladers en vervoerders voor het ontvangen en verwerken van orders. Hoe deze mooie ontwikkeling tot stand is gekomen? Door een nauwe samenwerking tussen Simacan en ons OpenTMS in de cloud, waarover we je in dit artikel graag meer vertellen!
Kleinere transporteur steeds grotere rol
Met de toenemende vraag naar transport krijgen kleinere transporteurs een steeds belangrijkere rol als flexibele schil in distributieprocessen. Maar vaak gebeurt dit wel alleen op één voorwaarde: grote opdrachtgevers verwachten dat kleine transporteurs digitaalvaardig zijn. Wat dit betekent? Dat zij in ieder geval digitaal planningen kunnen ontvangen, digitaal communiceren met mensen en voertuigen, snel kunnen anticiperen op last-minute wijzigingen én real-time track & trace gegevens kunnen doorsturen. Oftewel: een behoorlijke verwachting die voor een kleine transporteur relatief kostbaar en complex is.
Samenwerking Filogic OpenTMS en Simacan Control Tower
Digitaal samenwerken moet voor elke transporteur toegankelijk zijn. Dat is de gemeenschappelijke mening van ons en Simacan, het bedrijf dat voor de supply chain een slim platform ontwikkelde voor volledige transparatie tussen verladers en vervoerders. Daarom besloten we de handen ineen te slaan en een digitale koppeling te maken naar ons laagdrempelige Transport Management Systeem, het OpenTMS in de cloud.
Het mooie aan deze koppeling is dat twee totaal verschillende doelgroepen hierdoor eenvoudig digitaal kunnen samenwerken. Simacan werkt namelijk met de grote verladers en transporteurs, terwijl wij ons met ons OpenTMS in de cloud voornamelijk richten op de MKB transporteur.
Het resultaat
Door de koppeling is zelfs de allerkleinste transportonderneming in staat om orders van een verlader als Jumbo in het systeem te ontvangen, maar ook te verrijken met data en de gevraagde informatie over de daadwerkelijke rituitvoering zichtbaar te maken in de Control Tower van de verlader. Om deze uitwisseling zo makkelijk mogelijk te maken, gebruiken Filogic en Simacan een Open Trip Model (OTM). Dit is een gestandaardiseerde, uniforme taal voor het elektronisch uitwisselen van logistieke data.
Digitaal samenwerken in de transportwereld?
Droom jij er ook van om transportopdrachten uit te voeren voor grote opdrachtgevers? Maak dan direct een account aan: ons OpenTMS in de cloud is tot vijf auto’s geheel gratis en de premium versie met alle features kun je zelfs twee weken kosteloos uitproberen!
Testimonials
Star talk
Ontdek de ervaringen van anderen met Filogic OpenTMS! Deze transportorganisaties gingen je al voor en profiteren van alle mogelijkheden van ons moderne TMS.
“Filogic is een bedrijf waarmee je makkelijk kunt schakelen, via korte lijnen. Direct vanaf het begin hadden we voor 95% een match en het overige deel hebben we samen opgelost. Bij grote partijen merk je dat dit soort dingen vaak lang duren. Bij Filogic is het snel sparren en op korte termijn zaken oplossen. Dit is heel belangrijk voor ons. Het houdt ons in beweging en voorbereid op de toekomst!”
Jack van der Gugten
Hoek Flowers
“Binnen twee maanden was Filogic OpenTMS geïmplementeerd. Mijn planners en chauffeurs raakten al snel gewend aan deze nieuwe manier van werken. Na één maand was iedereen overtuigd en enthousiast. Mijn planners geven aan dat ze zich beter kunnen focussen en flink wat tijd besparen. Dus tegen ondernemers die nog twijfelen wil ik zeggen: probeer het gewoon.”
Theo Bos
MSS Transport
“Op ieder moment en vanaf elke plek heb je toegang tot de juiste informatie. Chauffeurs zien direct op wat voor locatie ze welke order moeten leveren. Ik ben blij dat iedereen met Filogic OpenTMS overweg kan en dat we met z’n allen lekker bezig zijn. Uiteindelijk is het belangrijkste dat het transport goed wordt uitgevoerd en onze opdrachtgevers tevreden zijn.”
Myron Bishaie
Van de Lagemaat Transport
“Met Filogic OpenTMS hebben we een helder overzicht van onze planningen. Dit is erg wenselijk, want er wordt steeds vaker gevraagd wanneer een order wordt geleverd. In het digitale vrachtdossier staat ook precies wat per auto is geladen. En de lay-out van de eCMR ziet er altijd hetzelfde uit. Als één geheel, lekker professioneel.”
Toine Slob
Meever & Meever