stock_aerial_view_of_forest.jpg

De transportbranche in 2026, ben jij er klaar voor?

Terwijl een groot deel van de transportbranche zich voornamelijk focust op het jaar 2022, waarin volledig herstel van de pandemie wordt beloofd, is het ook goed om verder te kijken. Stil staan we tenslotte niet, we blijven als sector ontwikkelen en innoveren. Dus voor je het weet, zijn we vijf jaar verder en ziet de transportwereld er behoorlijk anders uit. Wat is er dan veranderd en hoe bereid je je hierop voor? Dat vertellen we je hier!

Meer aandacht voor MKB-transportondernemer

Brancheorganisaties, overheden, ICT-leveranciers en wegbeheerders die samen platformen ontwikkelen waarop data wordt gekoppeld: voor ‘de grote jongens’ in de transportbranche is het de normaalste zaak van de wereld. Tegelijkertijd zien we dat de gemiddelde mkb’er nog handmatig PDF-documenten die via de mail binnenkomen overtypt en verstuurt naar zijn chauffeurs. Een groot deel van het MKB-segment houdt zich nog minimaal bezig met automatisering. Is dit vreemd? Niet echt. Dergelijke platformen met gekoppelde data waren voorheen voor hen namelijk allesbehalve toegankelijk.

Maar daar komt verandering in. Doordat er steeds meer samenwerkingsverbanden ontstaan die standaarden ontwikkelen, is het slim gebruikmaken van data en ICT toegankelijk voor elke transportondernemer.

Samenwerkingsverbanden en standaarden

Een mooi voorbeeld van zo’n samenwerkingsverband is DEFlog: een instrument van én voor de transportsector waarmee logistieke data over wegwerkzaamheden, evenementen, milieuzones, venstertijden, brughoogtes en actuele verkeersinformatie kan worden gevonden. Of denk aan brancheorganisatie DALTI die streeft naar samenwerking tussen leveranciers en één standaard voor dataoverdracht waardoor alle transportsystemen met elkaar kunnen koppelen. Je kunt het vergelijken met een wereldstekker. Een concreet voorbeeld is het Open Trip Model (OTM) waarmee elke transportondernemer, klein of groot, zonder extra handelingen data kan gebruiken in de eigen planningsoftware.

Data delen: voorbeelden

Het ziet ernaar uit dat over een aantal jaar alle systemen met elkaar kunnen koppelen. En dan rest ons nog maar één taak: data delen, data delen en nog meer data delen. Data delen ís de toekomst. Uiteindelijk heeft elke transportondernemer één dashboard met daarop alle interne én externe informatie. Denk bijvoorbeeld aan informatie uit een Control Tower, een boordcomputer, een boekhoudpakket, verkeersinformatie of je CO2-uitstoot.

Voldoen aan verwachtingen van verladers

Doordat we via een gestandaardiseerd en cloud-based platform continu verbonden zijn met elkaar, wordt het ook een stuk gemakkelijker om bijvoorbeeld informatie over je levering terug te koppelen aan je verlader. In plaats van dat je een telefoontje ontvangt met de vraag hoe laat de bestelling wordt geleverd, wordt er simpelweg een automatische ETA-notificatie voor je verstuurd. Dit zijn mooie ontwikkelingen, die zeker door grote verladers ook steeds meer worden verwacht. Niet alleen de consumentenmarkt, maar ook de zakelijke markt wil namelijk realtime informatie bij de hand hebben over hun bestelling.

Bereid je voor als transportondernemer

Over ongeveer vijf jaar is logistieke data voor elke transportondernemer toegankelijk en langzaam maar zeker wordt ook het belang van die data glashelder. Transportondernemers krijgen steeds meer inzicht in hoeveel waardevolle data er eigenlijk al door het bedrijf heen stroomt én hoe zij hier slim gebruik van kunnen maken.

Doordat al je informatie zichtbaar is in één dashboard, kun je bijvoorbeeld een stuk makkelijker sturen op je KPI’s. Hoeveel chauffeurs heb je in periode X beschikbaar, hoeveel opdrachten lopen er op dat moment en kun je op basis van deze informatie wel of niet een nieuwe samenwerking met een verlader aangaan? Inzicht in je data geeft het antwoord!

Wat kun je nu al doen?

Nú is het moment om de ontwikkelingen alvast goed in de gaten te houden. Dit doe je bijvoorbeeld via social media of nieuwswebsites voor de transportbranche. Het belangrijkste is dat je de basis alvast in huis hebt: een OpenTMS (Transport Management Systeem) én een FMS (Fleet Management Systeem). Als je deze twee systemen al gebruikt, kun je straks een stuk makkelijker aansluiten op het grotere geheel. Zodra het zover is, kan je ICT-leverancier dit voor je regelen.

Wil je hier meer over weten? Neem gerust contact met ons op.

Testimonials

Star talk

Ontdek de ervaringen van anderen met Filogic OpenTMS! Deze transportorganisaties gingen je al voor en profiteren van alle mogelijkheden van ons moderne TMS.

“Filogic is een bedrijf waarmee je makkelijk kunt schakelen, via korte lijnen. Direct vanaf het begin hadden we voor 95% een match en het overige deel hebben we samen opgelost. Bij grote partijen merk je dat dit soort dingen vaak lang duren. Bij Filogic is het snel sparren en op korte termijn zaken oplossen. Dit is heel belangrijk voor ons. Het houdt ons in beweging en voorbereid op de toekomst!” 

Jack van der Gugten

Hoek Flowers

 “Binnen twee maanden was Filogic OpenTMS geïmplementeerd. Mijn planners en chauffeurs raakten al snel gewend aan deze nieuwe manier van werken. Na één maand was iedereen overtuigd en enthousiast. Mijn planners geven aan dat ze zich beter kunnen focussen en flink wat tijd besparen. Dus tegen ondernemers die nog twijfelen wil ik zeggen: probeer het gewoon.”

Theo Bos

MSS Transport

“Op ieder moment en vanaf elke plek heb je toegang tot de juiste informatie. Chauffeurs zien direct op wat voor locatie ze welke order moeten leveren. Ik ben blij dat iedereen met Filogic OpenTMS overweg kan en dat we met z’n allen lekker bezig zijn. Uiteindelijk is het belangrijkste dat het transport goed wordt uitgevoerd en onze opdrachtgevers tevreden zijn.”

Myron Bishaie

Van de Lagemaat Transport

“Met Filogic OpenTMS hebben we een helder overzicht van onze planningen. Dit is erg wenselijk, want er wordt steeds vaker gevraagd wanneer een order wordt geleverd. In het digitale vrachtdossier staat ook precies wat per auto is geladen. En de lay-out van de eCMR ziet er altijd hetzelfde uit. Als één geheel, lekker professioneel.”  

Toine Slob

Meever & Meever