stock_aerial_view_of_forest.jpg

FTMAAS: Omgaan met wegwerkzaamheden in je routeplanning

Wegwerkzaamheden: als transportondernemer heb je er dagelijks mee te maken. Voor je het weet staat je chauffeur in een ellenlange file en draait je planner overuren om toch nog een manier te bedenken waarmee alle lading op tijd wordt afgeleverd. Hoe fijn zou het zijn als je TMS die verkeersdrukte al had voorspeld en jij je planning hier vroegtijdig op had afgestemd? TU Delft Professor Lóri Tavasszy, waarmee we samenwerken aan het project FTMAAS, vertelt je graag hoe wij dit mogelijk proberen te maken!

Een veelbelovend experiment in de transportbranche

FTMAAS staat voor Freight Traffic Management As A Service, oftewel ‘verkeersmanagement voor goederenvervoer als dienst’. Lóri: “Samen met Filogic en allerlei andere partijen proberen we onder de naam FTMAAS de werelden van logistiek en verkeersmanagement met elkaar te verbinden. Hoe? Door uit te zoeken hoe verkeersinformatie slim gebruikt kan worden voor logistieke doeleinden. Denk hierbij aan de transportplanning en -uitvoering, magazijninrichting en het verloop van fabricageprocessen.”

Verkeers- en logistieke data combineren

Vóór het ontstaan van FTMAAS ontwikkelden de werelden van logistiek en verkeersmanagement zich afzonderlijk van elkaar. “Drie jaar geleden zijn we begonnen om met Rijkswaterstaat dit onderwerp vorm te geven. De overheidsinstantie is natuurlijk verantwoordelijk voor alles rondom het Nederlandse verkeer: de doorstroom, het verkeersmanagement en het wegenonderhoud. Wij kwamen al snel tot de conclusie dat dit in samenwerking met de logistieke branche moet gebeuren. Zij is tenslotte de eindgebruiker. Inmiddels ontwikkelt de sector zelf ook de nodige initiatieven.”

Hoe kan de sector nog meer bijdragen aan slim verkeersmanagement? “Het belangrijkste wat op dit moment ontbreekt, is de juiste technologie en data-infrastructuur. Daarom hebben wij dit ‘levend laboratorium’ opgericht. Maar er spelen nog veel meer factoren mee, zoals de verwerking van wegwerkzaamheden dat nu nog handmatig gebeurt. Pas als dit geautomatiseerd is, kan de transportbranche hier slim gebruik van maken. Ik hoop dat binnen enkele jaren alle transportondernemers kunnen anticiperen op voorspelde wegwerkzaamheden.”

Steeds meer wegwerkzaamheden

Maar hoe groot is het probleem rondom wegwerkzaamheden nu eigenlijk? “Dit verschilt natuurlijk per regio. SmartwayZ.NL, hét innovatieve mobiliteitsprogramma in Zuid-Nederland, vertelt ons bijvoorbeeld dat er voor regio Brabant enorme verbouwplannen liggen, die de komende zeven jaar veel verkeersdrukte opleveren. Zo zijn er op meerdere plekken in Nederland wel plannen en ook in buurregio’s, zoals op de ring van Antwerpen. Hier wil je als transportondernemer op voorbereid zijn, ook als het nu relatief gezien nog meevalt.”

Janneke Nijsing van SmartwayZ.NL: “Komende jaren spelen er behoorlijk wat werken op de corridor en tegelijkertijd staan er ook flink wat kleinere werkzaamheden in de regio gepland. De informatie over deze werken is nu digitaal beschikbaar. Zo kunnen transportondernemers het meenemen in hun planning. Beide type werkzaamheden zijn namelijk erg verstorend voor de transportsector.”

Voorspelde wegwerkzaamheden in TMS

Het uiteindelijke doel is dat alle wegwerkzaamheden en de daardoor veroorzaakte files – actueel én voorspeld – in het Filogic OpenTMS staan. “Als de verwerking van verkeersdata geautomatiseerd is, kan Filogic straks ontzettend snel schakelen. Zij biedt namelijk een OpenTMS aan, waarmee je de koppeling binnen no time inbouwt. Daardoor kunnen transportondernemers – groot en klein – hun transportplanning moeiteloos afstemmen op aanwezige verkeersinformatie. Vooruitplannen gaat makkelijker en de kans dat lading niet op tijd wordt afgeleverd, is een stuk kleiner.”

Meld je aan voor FTMAAS

Heb je nu al behoorlijk last van wegwerkzaamheden, merk je dat het drukker wordt op de weg of wil je gewoon voorbereid zijn op de toekomst? Neem dan contact op met Filogic. Je kunt als transportondernemer namelijk onderdeel worden van ons ‘levend laboratorium’, waarin we volop experimenteren en jouw mening als eindgebruiker ontzettend waardevol is. Op die manier heb je ook directe invloed op de ontwikkeling van deze oplossing.

We experimenteren altijd buiten de gewone business om, zodat jouw transportprocessen niet overhoop worden gehaald. Dus zie jij het wel zitten om het komende half jaar mee te werken aan deze grote verandering in de gehele transportbranche én wil je als één van de eersten werken met voorspelde verkeersinformatie? Laat het ons vooral weten, er zijn nog een paar plekken beschikbaar!

Testimonials

Star talk

Ontdek de ervaringen van anderen met Filogic OpenTMS! Deze transportorganisaties gingen je al voor en profiteren van alle mogelijkheden van ons moderne TMS.

“Filogic is een bedrijf waarmee je makkelijk kunt schakelen, via korte lijnen. Direct vanaf het begin hadden we voor 95% een match en het overige deel hebben we samen opgelost. Bij grote partijen merk je dat dit soort dingen vaak lang duren. Bij Filogic is het snel sparren en op korte termijn zaken oplossen. Dit is heel belangrijk voor ons. Het houdt ons in beweging en voorbereid op de toekomst!” 

Jack van der Gugten

Hoek Flowers

 “Binnen twee maanden was Filogic OpenTMS geïmplementeerd. Mijn planners en chauffeurs raakten al snel gewend aan deze nieuwe manier van werken. Na één maand was iedereen overtuigd en enthousiast. Mijn planners geven aan dat ze zich beter kunnen focussen en flink wat tijd besparen. Dus tegen ondernemers die nog twijfelen wil ik zeggen: probeer het gewoon.”

Theo Bos

MSS Transport

“Op ieder moment en vanaf elke plek heb je toegang tot de juiste informatie. Chauffeurs zien direct op wat voor locatie ze welke order moeten leveren. Ik ben blij dat iedereen met Filogic OpenTMS overweg kan en dat we met z’n allen lekker bezig zijn. Uiteindelijk is het belangrijkste dat het transport goed wordt uitgevoerd en onze opdrachtgevers tevreden zijn.”

Myron Bishaie

Van de Lagemaat Transport

“Met Filogic OpenTMS hebben we een helder overzicht van onze planningen. Dit is erg wenselijk, want er wordt steeds vaker gevraagd wanneer een order wordt geleverd. In het digitale vrachtdossier staat ook precies wat per auto is geladen. En de lay-out van de eCMR ziet er altijd hetzelfde uit. Als één geheel, lekker professioneel.”  

Toine Slob

Meever & Meever