250602 - blogafbeelding - Klantcase Bom Transport - Filogic 900x700 (1).png

Bom Transport

CASE

"Ik hou van dit programma!" – hoe Bom Transport eindelijk een TMS vond dat bij hen past

Drie jaar betalen voor functies die je niet gebruikt. Orders handmatig moeten overzetten omdat koppelingen ontbreken. En als je de leverancier belt voor support, moet je maar afwachten wanneer er iemand terugbelt met een oplossing. Voor Bom Transport uit Oostrum was dit jarenlang de realiteit rondom hun TMS – tot ze besloten dat het anders moest.

We vroegen Ciska Bom, eigenaresse van Bom Transport, en Jacqueline van den Heuvel, administratief medewerkster, naar hun verhaal. Ze vertelden waarom ze de overstap naar ons OpenTMS maakten en welke voordelen ze nu, na drie maanden gebruik, al merken.

Bom Transport: specialisten in het bijzondere

Bom Transport transporteert van alles. "Het liefst zo gek mogelijk," vertelt Jacqueline, die samen met haar collega's vanuit hun kantoor in Oostrum de administratie en planning verzorgt. "Patrick, de eigenaar, vindt het juist een uitdaging om de meest afwijkende dingen te vervoeren."

Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in transport dat net even anders is dan de standaardafmetingen en vervoerseisen. Naast hun transportactiviteiten beschikken ze over een loods van 850 vierkante meter met drie docks, waar ze ook opslag verzorgen voor klanten die hun goederen tijdelijk kwijt moeten.

Jarenlang vastzitten aan een systeem dat niet werkte

Hoewel hun vorige TMS deed wat het moest doen, waren ze niet helemaal tevreden. Ze werkten met modules waar je voor elke extra functie apart moest betalen. "Daar hielden we eigenlijk al niet zo van," legt Jacqueline uit. Maar het werd pas echt problematisch toen bleek dat ze drie jaar lang hadden betaald voor functies die ze helemaal niet gebruikten. "We hebben dit aangekaart, maar helaas kwamen ze niet met een oplossing die genoeg voldoening gaf, dus dat was een enorme tegenvaller."

Het was een opeenstapeling van kleine ergernissen. Gebrek aan persoonlijke service, onduidelijke kosten en functionaliteiten die niet werkten zoals ze zouden moeten. Jacqueline vertelt over de waarde die haar bedrijf hecht aan persoonlijke service: “Wij spreken onze klanten aan met hun voornaam en Patrick appt vaak even tussendoor met onze klanten om vragen te beantwoorden. Zo’n persoonlijke relatie verwachten wij dan ook met onze TMS-leverancier.”

Een ontmoeting op de beurs die alles veranderde

Ondanks dat Bom Transport niet tevreden was over hun TMS, wilden ze zich ook niet direct een overstap op de hals halen. Die ommekeer kwam wel tijdens de ICT&Logistiek-beurs, waar Jacqueline en Ciska de stand van Filogic bezochten. "Marinus heeft ons toen alles laten zien en uitgelegd. Het OpenTMS leek qua opties en mogelijkheden ook best wel wat op ons toenmalige TMS, maar het klantverhaal was voor ons veel belangrijker."

Nadat ze hadden besloten om de overstap te maken naar een nieuw TMS, bekeken ze ook de andere opties in de markt. Maar de combinatie van prijs, kwaliteit en vooral de persoonlijke benadering gaf uiteindelijk de doorslag om toch te kiezen voor het OpenTMS. "Filogic is natuurlijk niet het duurste van het duurste en ook niet de allergoedkoopste, maar de persoonlijke aanpak was voor ons echt cruciaal in deze keuze."

Een implementatie met de nodige uitdagingen

De overstap naar het OpenTMS verliep niet helemaal zonder haken en ogen. "Omdat wij de uitzondering op de uitzondering zijn, was het soms even puzzelen met Filogic hoe we bepaalde zaken zouden inrichten," vertelt Jacqueline. Ze startte zelf al eind 2024 met de voorbereidingen en nam bewust de tijd om alle klantgegevens goed in het systeem te zetten en alles goed in te richten. Toen alle data was ingeladen, kon ook de rest van Bom Transport aan de slag en sinds maart 2025 zijn ze live.

"Ik had dit sneller onder controle dan ons vorige systeem," vertelt Jacqueline. Het grote verschil? De service. "Allereerst is het heel fijn dat Jitske en Faruk een paar keer langskwamen om ons en ons bedrijf te leren kennen. Je merkt dat ze daar graag tijd in investeren, om ons zo goed mogelijk te kunnen helpen. En als ik nu een keer hulp nodig heb, dan bel ik gewoon en krijg ik direct iemand aan de lijn. Al bel ik tien keer op een dag, er staat altijd iemand voor me klaar. Dat is echt een enorm verschil met onze oude leverancier."

Wat drie maanden gebruik heeft opgeleverd

Nu, drie maanden na de overstap, zijn de voordelen ten opzichte van het oude TMS al duidelijk merkbaar. De facturatie werkt veel slimmer: "Als bijvoorbeeld je stamgegevens niet goed staan, dan pas je dat op één plek aan en het systeem voert dit automatisch door op de factuur. Je hoeft dus geen creditfactuur meer te sturen voor de factuur met foutieve gegevens, maar je stuurt direct de aangepaste versie. Dat zijn van die kleine innovaties die ons ontzettend veel tijd schelen."

Ook de communicatie naar de klanten van Bom Transport toe is nog professioneler geworden. Waar Patrick voorheen in Excel zelf iets moest maken om orderbevestigingen te versturen, genereert het OpenTMS automatisch professionele documenten.

“Jitske is al twee keer bij ons langsgekomen om te kijken hoe het gaat en waar nog verbeteringen mogelijk zijn. We hebben bepaalde dingen voorgesteld en ze zeiden: daar komen we op terug, we gaan we kijken of we dat kunnen realiseren." Eén van die ideeën – QR-codes op labels voor de CMR – wordt nu ontwikkeld voor het hele OpenTMS. Hierdoor kan de code gescand worden tijdens het laden en lossen, waardoor de data klopt en er altijd toegang is tot digitale documenten.

16 uur per week minder werk

Bom Transport maakt ook gebruik van de AI-functionaliteit die onderdeel is van het OpenTMS. Via de AI-tool van Chainfill automatiseren ze hun orderverwerking – het systeem leert om orders automatisch in te lezen en te verwerken. "Onze planners hadden in het begin niet zoveel vertrouwen in AI op het gebied van orderverwerking," vertelt Jacqueline. Die voorzichtigheid is begrijpelijk voor zo'n grote verandering in hun dagelijkse werkzaamheden.

Maar ze gingen overstag en de tool is sinds eind april in gebruik. "We hebben momenteel al één klant waarvan de volledige orderverwerking automatisch gaat, we hoeven deze alleen maar te controleren," zegt Jacqueline trots. Bij die klant gaat het om zo’n vijftig orders per week, die normaal elk vijf à zes minuten verwerkingstijd kosten. "Momenteel kost het nog maar één minuut per order, dus we verwachten dat het ons dadelijk twee tot misschien wel drie dagen gaat schelen qua mankracht per week. En onze planners zijn er nu ontzettend blij mee!"

"Ik hou van dit programma!"

Jacqueline's bevindingen zijn duidelijk: "Het OpenTMS is een ontzettend gebruiksvriendelijk programma. Je werkt er niet alleen heel makkelijk in, maar je komt ook heel professioneel over tegenover je klanten omdat alles gewoon goed werkt. We zijn heel erg blij dat we zijn overgestapt, dat hadden we veel eerder moeten doen."

Het mooiste compliment kwam van de eigenaresse van Bom Transport, Ciska Bom. Ze staat normaal niet te springen als het gaat om het implementeren van nieuwe software, maar het OpenTMS heeft haar toch kunnen verbazen. "Van de week zei Ciska: ik hou van dit programma. Dat is vanuit ons echt het mooiste compliment dat Filogic ooit kan krijgen," vertelt Jacqueline.

Herken je jezelf in dit verhaal?

Betaal je ook voor functies die je niet gebruikt? Moet je nog steeds handmatig werk doen omdat koppelingen ontbreken? Of wacht je dagenlang op antwoord van je huidige TMS-leverancier?

Dan snap je waarom Bom Transport de overstap maakte. Jitske en het team van Filogic denken graag mee over hoe jouw transport nóg beter kan. Plan een vrijblijvende demo in of bekijk eerst de interactieve demo en ontdek waarom steeds meer transportbedrijven kiezen voor het OpenTMS.

Gratis ons TMS gebruiken?

Dit gaat je tijd en geld besparen

  • Binnen een paar minuten direct aan de slag

  • Twee weken lang gratis Premium features

  • Na twee weken blijft het OpenTMS gratis te gebruiken

  • Je zit nergens aan vast

Ja, graag

Testimonials

Star talk

De mening van onze klanten betekent veel voor ons. Wij geloven in samen starten, samen groeien en samen ontwikkelen.

De feedback van onze klanten is dan ook de belangrijste input voor het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten binnen het Filogic TMS. Zo weten we zeker dat het aansluit bij jouw wensen.

“Filogic is een bedrijf waarmee je makkelijk kunt schakelen, via korte lijnen. Direct vanaf het begin hadden we voor 95% een match en het overige deel hebben we samen opgelost. Bij grote partijen merk je dat dit soort dingen vaak lang duren. Bij Filogic is het snel sparren en op korte termijn zaken oplossen. Dit is heel belangrijk voor ons. Het houdt ons in beweging en voorbereid op de toekomst!” 

Jack van der Gugten

Hoek Flowers

 “Binnen twee maanden was Filogic OpenTMS geïmplementeerd. Mijn planners en chauffeurs raakten al snel gewend aan deze nieuwe manier van werken. Na één maand was iedereen overtuigd en enthousiast. Mijn planners geven aan dat ze zich beter kunnen focussen en flink wat tijd besparen. Dus tegen ondernemers die nog twijfelen wil ik zeggen: probeer het gewoon.”

Theo Bos

MSS Transport

“Op ieder moment en vanaf elke plek heb je toegang tot de juiste informatie. Chauffeurs zien direct op wat voor locatie ze welke order moeten leveren. Ik ben blij dat iedereen met Filogic OpenTMS overweg kan en dat we met z’n allen lekker bezig zijn. Uiteindelijk is het belangrijkste dat het transport goed wordt uitgevoerd en onze opdrachtgevers tevreden zijn.”

Myron Bishaie

Van de Lagemaat Transport

“Met Filogic OpenTMS hebben we een helder overzicht van onze planningen. Dit is erg wenselijk, want er wordt steeds vaker gevraagd wanneer een order wordt geleverd. In het digitale vrachtdossier staat ook precies wat per auto is geladen. En de lay-out van de eCMR ziet er altijd hetzelfde uit. Als één geheel, lekker professioneel.”  

Toine Slob

Meever & Meever