
Hogeschool PXL
CASE
Nieuwe generatie transportplanners leert al werken met ons OpenTMS tijdens opleiding
Terwijl veel transportbedrijven nog worstelen met verouderde systemen, bereiden studenten aan Hogeschool PXL in Hasselt, België zich al voor op een toekomst waarin connected IT-landschappen de norm zijn. Joppe de Vroede, docent bij de cluster Supply Chain Management, ziet dagelijks hoe zijn studenten opbloeien wanneer ze met moderne software werken in plaats van transportplanningen met Excel en Google Maps.
We vroegen Joppe hoe hij ons OpenTMS heeft opgenomen in zijn lesstof en natuurlijk ook naar de ervaringen van zijn studenten.
Van Excel naar TMS
Joppe combineert zijn IT-achtergrond met zijn passie voor transport en logistiek. Als docent aan PXL Hogeschool in België is hij verantwoordelijk voor verschillende transportvakken. "Ik leer ze eerst zonder een TMS werken, dus dan kennen ze de struggle," legt hij uit. Studenten beginnen met Excel en Google Maps voordat ze kennismaken met professionele planningssoftware.
Die aanpak werkt. Wanneer studenten na een periode van handmatig plannen, overstappen naar het OpenTMS zien ze direct het verschil. "Dan zien ze wel dat het veel sneller gaat, dat het veel correcter gaat en dat je dingen veel vlotter kunt gaan aanpassen," vertelt Joppe. Het is een eye-opener die veel verder reikt dan alleen efficiency. Volgens Joppe hebben de meeste studenten het OpenTMS snel onder de knie en zijn ze, naast de gewone opdrachten die ze moeten doen, vooral nieuwsgierig welke taken je allemaal kan automatiseren.
Waarom Filogic
Het kiezen van een vooruitstrevend TMS in België was nog geen gemakkelijke zaak. De hogeschool doorliep een grondige selectieprocedure waarbij verschillende TMS-leveranciers werden bekeken. Drie criteria waren doorslaggevend: het systeem moest volledig cloud-gebaseerd zijn, budgetvriendelijk blijven en intelligentie meebrengen die studenten daadwerkelijk kunnen gebruiken in hun toekomstige carrière.
"Als we studenten vertellen dat een TMS allerlei automatische functies heeft en vervolgens gaan we een systeem aanschaffen dat geen enkele van die intelligenties heeft, ja, dat kan ook niet," stelt Joppe. Het feit dat Filogic al ervaring had met het gebruik van het OpenTMS in het onderwijs maakte het verschil. Waar bedrijven willen dat alle planners live in dezelfde planning zitten, hebben onderwijsinstellingen juist de omgekeerde behoefte: elke student moet dezelfde casus individueel kunnen plannen.
Echte transportdata
Inmiddels is de basis van het OpenTMS geïmplementeerd en werken er zo’n dertig studenten mee, verdeeld over twee opleidingen. Studenten van de bachelor Supply Chain Management leren het TMS heel breed te gebruiken en focussen zich veel op rapoportage, terwijl studenten van de opleiding Transport en Logistiek - vergelijkbaar met Nederlandse HBO-opleidingen - zich met name focussen op het planningsproces.
De studenten werken met realistische casussen, gebaseerd op realistische transportdata. "Het is niet dat we gewoon ritten gaan verzinnen. We maken een casus op basis van echte data," benadrukt Joppe. Tijdsvensters, waarschuwingen over onhaalbare planningen en automatische CMR-generatie: studenten ervaren dezelfde uitdagingen als professionele transportplanners.
Toekomsttrends
Joppe ziet interessante ontwikkelingen in de transportwereld die perfect aansluiten bij wat zijn studenten leren. CO2-rapportages, duurzaamheidseisen en de groeiende vraag naar datastandaardisatie maken connected systemen onmisbaar. "Nederland loopt qua duurzaamheid vaak voorop, maar dezelfde regelgeving geldt ook voor ons," merkt hij op.
Voor volgend jaar plant de hogeschool uitbreiding binnen de TMS-omgeving: zo gaan ze zich bijvoorbeeld verdiepen in de mogelijkheden omtrent plannen van multimodaal transport en de CO2-calculator. Ook AI zal volgens Joppe steeds belangrijker worden voor de basisplanningen, waarbij transportplanners vervolgens kunnen voortbouwen op die automated suggesties. Kortom, genoeg te leren voor de studenten van Hogeschool PXL!
Connected leren
De samenwerking tussen Hogeschool PXL en Filogic toont aan dat moderne transportopleidingen hand in hand gaan met innovatieve software. Studenten die vandaag leren plannen met een toekomstbestendig TMS, zijn straks de professionals die connected IT-landschappen als vanzelfsprekend beschouwen.
Wil je weten hoe het OpenTMS jouw organisatie kan helpen bij het opleiden van toekomstige transportprofessionals? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te verkennen.
Testimonials
Star talk
De mening van onze klanten betekent veel voor ons. Wij geloven in samen starten, samen groeien en samen ontwikkelen.
De feedback van onze klanten is dan ook de belangrijste input voor het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten binnen het Filogic TMS. Zo weten we zeker dat het aansluit bij jouw wensen.
“Filogic is een bedrijf waarmee je makkelijk kunt schakelen, via korte lijnen. Direct vanaf het begin hadden we voor 95% een match en het overige deel hebben we samen opgelost. Bij grote partijen merk je dat dit soort dingen vaak lang duren. Bij Filogic is het snel sparren en op korte termijn zaken oplossen. Dit is heel belangrijk voor ons. Het houdt ons in beweging en voorbereid op de toekomst!”
Jack van der Gugten
Hoek Flowers
“Binnen twee maanden was Filogic OpenTMS geïmplementeerd. Mijn planners en chauffeurs raakten al snel gewend aan deze nieuwe manier van werken. Na één maand was iedereen overtuigd en enthousiast. Mijn planners geven aan dat ze zich beter kunnen focussen en flink wat tijd besparen. Dus tegen ondernemers die nog twijfelen wil ik zeggen: probeer het gewoon.”
Theo Bos
MSS Transport
“Op ieder moment en vanaf elke plek heb je toegang tot de juiste informatie. Chauffeurs zien direct op wat voor locatie ze welke order moeten leveren. Ik ben blij dat iedereen met Filogic OpenTMS overweg kan en dat we met z’n allen lekker bezig zijn. Uiteindelijk is het belangrijkste dat het transport goed wordt uitgevoerd en onze opdrachtgevers tevreden zijn.”
Myron Bishaie
Van de Lagemaat Transport
“Met Filogic OpenTMS hebben we een helder overzicht van onze planningen. Dit is erg wenselijk, want er wordt steeds vaker gevraagd wanneer een order wordt geleverd. In het digitale vrachtdossier staat ook precies wat per auto is geladen. En de lay-out van de eCMR ziet er altijd hetzelfde uit. Als één geheel, lekker professioneel.”
Toine Slob
Meever & Meever